Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015

Συνέντευξη

Η συνέντευξη μου  στο ηλεκτρονικό περιοδικό ψυχολογίας:    Ψυχογραφήματα

Μιλήστε μας λίγο για εσάς και τη δουλειά σας.
Η δουλειά μου είναι συνειδητή επιλογή αν και δεν μπορώ να την ονομάσω απλώς …δουλειά είναι κάτι πολύ παραπάνω. Απαιτεί αφοσίωση, υπομονή, επαγγελματική περιέργεια, ανοιχτό τρόπο σκέψης, αποδοχή του άλλου, ενσυναίσθηση, συνεχή επιμόρφωση και κυρίως αγάπη και πίστη στον άνθρωπο και στις απεριόριστες ικανότητες και δυνατότητες που κρύβει μέσα του.
 Έχω συμπληρώσει 15 χρόνια εμπειρίας στη συμβουλευτική και ψυχοθεραπευτική παρέμβαση αφού από το 2000 διατηρώ γραφείο στην πόλη της Λαμίας, όπου εργάζομαι ιδιωτικά παρέχοντας συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη σε άτομα, γονείς, εφήβους, ζευγάρια και οικογένειες. Θεωρώ εξαιρετική τύχη ότι μπορώ να δω την άλλη πλευρά των ανθρώπων, την πιο σκοτεινή, κρυφή αλλά ταυτόχρονα δυναμική και ότι μπορώ να τους βοηθήσω να αποδεχτούν περισσότερο τον εαυτό τους, να βρουν τη δύναμη που κρύβουν μέσα τους και να δώσουν λύσεις σε καταστάσεις που με την πρώτη ματιά φαντάζουν αδιέξοδες.
 Εκτός από τη συμβουλευτική και θεραπευτική παρέμβαση, πραγματοποιώ βιωματικά σεμινάρια και ομάδες αυτογνωσίας καθώς και συνεδρίες μέσω skype. Επίσης συμμετέχω με εισηγήσεις  σε εκδηλώσεις φορέων (σχολεία, φροντιστήρια, παιδικοί σταθμοί, πολιτιστικοί σύλλογοι κ.α.)  με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα ψυχολογίας.
Ποια είναι η ψυχοθεραπευτική σας προσέγγιση και ποιες οι σπουδές σας;
Αποφοίτησα από το τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο που είναι και το πρώτο τμήμα ψυχολογίας που λειτούργησε στην Ελλάδα και ακριβώς για αυτό είχα την τύχη να διδαχθώ από εξαιρετικούς επαγγελματίες υγείας.
Στη συνέχεια εκπαιδεύτηκα στην Συστημική Θεραπεία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο Ηράκλειο υπό την εποπτεία του καθηγητή κ. Παρίτση. Ακόμη παρακολούθησα διετές πρόγραμμα εκπαίδευσης στην  Βραχεία ψυχοθεραπεία (Short term Dynamic Psychotherapy –STAPP) υπό την εποπτεία του επίτιμου καθηγητή του Harvard Dr. κ.Σιφναίου, στην Αθήνα.
Θα έλεγα ότι αυτή τη στιγμή μετά από εμπειρία ετών δε χρησιμοποιώ αμιγώς τη μια ή την άλλη εκπαίδευσή μου αλλά προσαρμόζω τεχνικές ανάλογα με το πρόβλημα, την προσωπικότητα και την ιδιαιτερότητα του κάθε ατόμου που ζητάει βοήθεια, γιατί πιστεύω ότι κάθε πρόσωπο είναι μοναδικό άρα έχει ανάγκη από μια μοναδική προσέγγιση.
Η διαρκής ενημέρωση και επιμόρφωση είναι απαραίτητη στη δουλειά μου, για αυτό συμμετέχω σε οτιδήποτε μου κινεί το ενδιαφέρον και θεωρώ ότι θα με βοηθήσει να εξελιχθώ σαν επαγγελματίας και σαν άνθρωπος.
Πείτε μας με λίγα λόγια πώς προσεγγίζετε τους ανθρώπους που σας επισκέπτονται.
Ως ειδικός γνωρίζω ότι η πρώτη επίσκεψη στο χώρο μου δημιουργεί άβολα  συναισθήματα, αμηχανία , ίσως και φόβο γιατί τα ψυχολογικά ζητήματα δεν είναι άμεσα ορατά  όπως π.χ. ένα δερματολογικό πρόβλημα και για αυτό τρομάζουν όσους τα αντιμετωπίζουν. Προσπαθώ λοιπόν ο άνθρωπος που θα απευθυνθεί, να καταλάβει ότι για μένα είναι μια μοναδική προσωπικότητα, ότι  αποφεύγω να χρησιμοποιώ ταμπέλα για τα πρόσωπα αλλά μόνο για τις συμπεριφορές. Γιατί αν μέσα μου χαρακτηρίσω ένα άτομο ως καταθλιπτικό αυτό δεν με αφήνει να δω πολλά άλλα στοιχεία, εξίσου σημαντικά για την πρόοδο κι εξέλιξή του. Προσπαθώ να προσεγγίσω με ειλικρίνεια, υπομονή, διάθεση να κατανοήσω το αίτημα που δηλώνει, αλλά  και επαγγελματική περιέργεια για πολλά αιτήματα που κρύβονται πίσω από το αρχικό.
Η πρώτη συνεδρία είναι σημαντική  γιατί γίνεται ξεκάθαρο το αν μπορείς να συνεργαστείς και να βοηθήσεις ένα άτομο μιας και είναι βασικό να υπάρξει χημεία μεταξύ ειδικού και ατόμου που ζητά βοήθεια. Στη συνέχεια αφού ορίσουμε το στόχο μας από κοινού, ξεκινάμε τη διαδικασία. Η διαδικασία απαιτεί συνεργασία, συνέπεια, υπομονή ,προσπάθεια, κόπο, μαζί προχωράμε για να πετύχουμε το στόχο που θέσαμε, μαζί εργαζόμαστε, μαζί πετυχαίνουμε. Ο φόβος, η απελπισία, η αίσθηση ανημπόριας, υποχωρούν σταδιακά δίνοντας θέση στην  ελπίδα, στη χαρά, στα σχέδια ζωής, σε μια πιο θετική οπτική και σε μια πιο αισιόδοξη στάση ζωής.
Ποια θεωρείτε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στη δουλειά σας;
Όσο πιο δύσκολο το πρόβλημα τόσο μεγαλύτερη η πρόκληση για μένα. Από παιδί δεν μου άρεσε η φράση: αυτό δε γίνεται! Πιστεύω ότι πολλά γίνονται αρκεί να τα πιστέψεις. Οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν, αν το θέλουν ή αν πειστούν ότι το μπορούν. Η μεγαλύτερη πρόκληση λοιπόν είναι η αλλαγή προς το καλύτερο και την έχω δει πολλές φορές να συμβαίνει, με υπομονή, με πίστη, με προσπάθεια, με δοκιμές, με κόπο, με ελπίδα. Το να πείσω έναν άνθρωπο ότι μπορεί να αλλάξει την οπτική που βλέπει τον εαυτό του, τους άλλους, τις σχέσεις του, τις επιλογές του. Το να βοηθήσω να ανακαλύψει καινούργιους τρόπους διαχείρισης καταστάσεων που πριν φάνταζαν  αδιέξοδα. Να τον βοηθήσω να δημιουργήσει καινούργια σχέδια και όνειρα. Να ανακαλύψει τη δύναμη που κρύβει μέσα του και την ικανότητα για μια ζωή γεμάτη νόημα και ικανοποιητικές σχέσεις.
Τι θα λέγατε σε κάποιον που θέλει να σας επισκεφθεί για πρώτη φορά;                 
Να ‘τολμήσει΄’ να το κάνει νικώντας το δισταγμό, πάντα το καινούργιο και άγνωστο μας τρομάζει. Η ‘προίκα΄’ που αποκτά όποιος μπαίνει στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία τον ακολουθεί μια ζωή. Η διαδικασία προστατεύεται από το απόρρητο, δεν έχει να φοβηθεί ‘μη μαθευτούν’ οι καταθέσεις ψυχής που ανοίγει.
 Ξέρω ότι για ένα κομμάτι του γενικού πληθυσμού, ευτυχώς μικρό πια και συνήθως με μεγαλύτερη ανάγκη για βοήθεια!  η επίσκεψη σε ψυχολόγο παραμένει ταμπού. Τα ταμπού είναι για να ξεπερνιούνται. Ένα άλλο ταμπού που υπάρχει είναι ότι οι άνδρες δεν απευθύνονται σε ψυχολόγο, κι όμως ο αριθμός των αντρών που σήμερα ζητούν βοήθεια έχει αυξηθεί πάρα πολύ σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες!
Κάποιοι άνθρωποι πάλι λένε, έτσι είμαι εγώ, έχω αυτά τα δύσκολα βιώματα, τις τραυματικές εμπειρίες τώρα θα αλλάξω; Μα μπορώ; Τα βιώματά μας, μας καθορίζουν αλλά δεν μας καταδικάζουν. Μπορούμε να προχωρήσουμε αν το θελήσουμε και αν το πιστέψουμε.
Επίσης θα πρότεινα να με επισκεφθούν όχι μόνο για να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα αλλά και προληπτικά. Με μεγάλη μου χαρά βλέπω ότι αυξάνεται ο αριθμός των ατόμων που με επισκέπτονται για να συμβουλευτούν πριν από δύσκολες και σημαντικές αποφάσεις όπως για π.χ. πριν από ένα διαζύγιο ή μια επαγγελματική επιλογή.
Πείτε μας μια ωραία ανάμνηση από τη δουλειά σας.
Δεν είναι μια αλλά πολλές για αυτό δεν θα μπορούσα να ξεχωρίσω κάποια, έτσι θα αδικούσα τις υπόλοιπες. Δουλεύω από το 2000 στο δικό μου γραφείο, συνολικά εδώ και 15 χρόνια, κατά συνέπεια οι ωραίες αναμνήσεις είναι πολλές! Ωραίες αναμνήσεις δημιουργούνται κάθε φορά που ολοκληρώνεται επιτυχώς ένας θεραπευτικός στόχος και βλέπω ένα χαρούμενο, ευχαριστημένο  πρόσωπο να φεύγει και να συνεχίζει τη ζωή του εκεί έξω, με δύναμη κι εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
 Η μεγαλύτερη ικανοποίηση για μένα είναι, το γεγονός ότι έχω τη χαρά να βλέπω με τα ίδια μου τα μάτια την αλλαγή να συμβαίνει μπροστά μου: τον άνθρωπο που θυμάμαι πως ήταν την πρώτη φορά που μπήκε στο γραφείο μου και πως όταν βγαίνει μετά την ολοκλήρωση της θεραπευτικής παρέμβασης. Η τελευταία εικόνα και η σύγκρισή της με την αρχική, είναι η ζωντανή απόδειξη ότι οι άνθρωποι αλλάζουν και ότι όλα  μπορούν να αντιμετωπιστούν.
Πώς μπορεί να σας βρει κάποιος ή να κλείσει μαζί σας ραντεβού;
Μπορούν να με βρουν στο γραφείο μου: Δροσοπούλου 5, Λαμία, αφού πρώτα μου τηλεφωνήσουν στο 2231046812 και 6945916860  για να κλείσουμε ραντεβού. Επίσης μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μου στα ίδια τηλέφωνα για να ορίσουμε συνεδρίες μέσω skype. Περισσότερες πληροφορίες για μένα και το βιογραφικό μου, μπορούν να βρουν στην επαγγελματική μου σελίδα: http://mariaskarlatou.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου